Wednesday, May 16, 2012

Rendang Kerang

Salam.Selamat tghari semua.Menjak baek dr demam..pastu batuk2...jarang la atie masak yg pedas2 camni.Entah xsedar pon bila batuk atie dah okeynya..
Alhamdulilh dah sihat sepenuhnya...,mmg sedih bila nikmat makan kita ditarik oleh Allahkan?
Juadah tghari hari ini..
atie masak rendang kerang.Yg merupakn poberet atie & MyLaling..klu mkn2 kat luar ker...cari rendang kerang dulu.Biasanya dlm pinggan kami hampir sama lauk yg dipilih.hihi
Jom layan resepi...simple jer.
Bahan-bahan ( sekeluarga )

1-1 1/2kg kerang direbus

1 biji bwg besar
5 ulas bwg putih
2 inci lengkuas
2 inci halia
2 inci kunyit hidup
1 btg serai
15-20 tangkai cili padi
* kisar bahan-bahan diatas*

1 sudu besar rempah kari-atie xisi
1 keping asam keping
2 sudu besar kerisik
1 sudu gula
1 1/2 cawam pati santan
garam dan bhn perasa secukup nya
daun kunyit dan daun limau purut dihiris seperti bunga rampai


Cara-cara:

1.Sediakan bhn untuk dikisar yg tertera diatas
2.Masukkan semua bahan2bahan yg dikisar tadi ke dlm kuali baserta pati santan rempah kari, daun kunyit. daun limau purut dan asam keping
3.Masak di atas api sederhana sehingga kering sedikit.masukkan kerang dan gaul sebentar
tunggu sehingga garing dan masukkan pula kerisik dan gula
4.Akhir sekali masukkan pula garam dan bhn perasa secukup rasa
klu sesiapa yg suka kering masak sehingga kering dan pada yg suka sederhana kering pun boleh ikut selera memasing
5.Selepas siap di masak matikan api dan siap untuk dihidangkan 

p/s:n3 ini secara 'autopublish'...InsyaAllah msj yg  korang titipkn akan atie balas kemudian :D

27 comments:

|| NaFiRaa || said...

saya suka makan kerang rebus jek.. kalo sambal2 kureng sikit..hehehehe

HALAMANKU said...

Salam Kak Atie.. penggemar rendang kerang dah datang2 laju2 terjah bila nampak kat tingkap tadi.. neh erma bawa sepupu kerang remis... kita tukar lauk yer kak? rajinnyer merendang.. hu hu hu menu yang paling jarang dibuat hu hu hu tapau sini yea..

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedapnya..dpt kerang rebus pon ok ni..

Ummi said...

Assalam Azatie....waaahh patutlah lalu belakang dapur bau sodap jerk...rupanya ada org merendang...dah siap dah pulak tu...rendang kerang makan dgn nasi panas2...weeeyy x terangkat montot...hehehhee...asyik nak tambah nasi je la jwabnya kann..kan..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Nafiraa..kerang rebus pon sedap gak,cicah ngan sambal kicap...fuh! :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

halamanku..Erma.Wah.peminat rendang kerang gak ya?Nanti k.atie bungkuskn tuk erma ya..
Remis klu rebus...sedapnyaaaaaa

Masya said...

sedappkan suke makan.. tapi nak masak yg payah.. nak kupas kulit kerang dulu...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Nuyui....kerang rebus?okey gak..pastu mkn ramai2,mmg best!

MOH KEMBARA said...

Salam Yong Atie,
pe kabor? Semoga semakin sihat.
Waahhh lama tak makan rendang ni. Teringin. Nak buat jugak. Tapi kalau bahan akak takde rempah kari, yg lain2 tu serupa. Sedap nampak rendang Atie.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

kak Ummi..nape akak dtg ikot dapo?Syiannya lar....nanti atie bukak pintu depan ya.
Betul kata akak tu...xsedar nambah2 nasikkk...hadoiii!

syiela said...

suka kerang rebus cicah... tapi rendang pun layan aje :)

Yana Shaiful said...

Salam Kak Atie..yana peminat rendang kerang jgk..ms duk kl dulu slalu mkn dgn ns lemak..sedapp tp lpas mkn siap lah..garu hidung garu mata hihii ^_^

PinkUmmi said...

erm...sedap2 tp sy tak makan kerang la....

Qhaifa Nur said...

fev rendang kerang tapi malas nak buat...
sedapnya...

Qasey Honey said...

sedapnya...tp kerang ni kurang sikit...tp kalau kerang bako mmg suka..

Cik FaRiZaM said...

sy pernah makan rendang kerang ni. ya Allah sedap nye ....

Aida78 said...

waaa sangat rajin post kat aida cikit dah meleleh air liuh dah ni huhuhuhuhu..lma x masak rendang kerang...

adyna said...

terliur sudah :) makan ngan lemang sedap gak nie

Angah said...

aduidui sedapnyaaaaaaaa

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Hi kak..hru? Love pun terus masak pedas2 lepas recover dari flu..hehe.

Sedap betul nampak rendang kerang tu kak. Haishhh sedap ngan nasi lemak ;)

Cik Anita said...

eh?

letak cili padi? ganti cili kering eh? tak pernah pulak Nita letak cili padi.. rasa dia lagi pedas ke cemana??? lagipun jarang masak rendang kerang ni..biasa masak time raya jer. hee

:)

Mama Farris said...

akakkak feberet sy tu...tapi lecehnya nak kopek kerang gatalllllllllll

Amie said...

Atie..... rendang kerang! Sukanya kak Amie makan dengan nasi impit!!!!

nanakimie said...

belum pernah cuba lg...tp nana suka sangat makan kerang,hehe.....

Acik Erna said...

salam atie..sedapnya rendang..suami acik suka sangat rendang kerang ni

anitadiana said...

lama tak buat rendang ..pepagi takut tak sempat nak masak..sedapnya tie...

kakyon said...

sedapnya..
mkn dengan pulut kuning pun sedap..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™