Tuesday, May 22, 2012

Kuih Kukus Bawang Goreng

Salam.Selamat ptg semua...dr tghari tapi dok pikir nk masak  kuih apa ptg ni.Cari yg mudah & sedap dimakan...akhirnya trhasillh kuih kukus bawang goreng ni.
Dah byk kali gak atie membuatnya....kesukaan anak llaki atie juga(tingat lak kat dia....).Atie buat pon dlm loyang kecik jer..1 adunan..mkn berdua.
Kang xhabih..syg lak.Dapat la nanti kami mkn ulang2 hingga ke malam hari:D.
Kuih ni baru masak..lom sempat nk potong lagikkk..panassssssssssss

Bahan:(Resepi:Izah daut)

3/4 cawan + 2 sb tepung gandum 
1/4 cawan tepung ubi kayu
1/2 cawan gula halus
1 cwan air pandan *5-7 helai daun pandan
1 cawan santan pekat
sedikit pewarna hijau apple * jika suka
1/2 genggam bawang goreng

Caranya:

Panaskan kukusan. 
Campurkan semua bahan di atas kecuali bawang goreng.
Kemudian blend/ kisar sehingga sebati.
Masukkan ke dalam mangkuk, masukkan bawang goreng. Kacau-kacaukan.
Kemudian tuang ke dalam loyang yang telah disapu minyak.
Kukus sehingga masak (30-40 minit).
Tunggu sejuk kemudian hidang.

*kuih ni dapat kecik comel je. Kena gunakan loyang palingg kecil.
*disyorkan menggunakan bahan2 semula jadi. Contoh: bawang goreng buat sendiri, santan perah dan daun pandan.
*bawang goreng kena letak sikit aje, nak kasi rasa lite lite gitu. 



20 comments:

IntaNBerliaN said...

rasa mcm pnh mkn tp xtau betoi or x.. kalu yg sy pnh mkn tu, mmg sedap lah.. tp warna kuning...

p/s : saya pun xtau greenhill tu kat mana, sebab yg tukang bawak, abah saya.. sy xfasih sgt bab2 jln dkt ipoh ni.. tp dia dkt pekan ipoh..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ina..entah la kot2 ada yg brkaler kuning.Tp yg brkaler kuning tu kuih cara brlauk kot:D

Xper la..klu ina xtau.TQ

CitarasaKu said...

Salam Azatie...nampak sedap dan ringkas...nanti saya pun nak cuba juga mmmmp teringin nak rasa macam mana ye. Terima kasih hehe bagi resepi.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam...Selamat mencuba.Resepi mudah jer ni....

LYAfrina said...

lya x pnh mkn pon lg... best dtg sini.. ada byk resepi y blh d cuba... nnti leh refer sini

MOH KEMBARA said...

Salam Yong,
nak buat jugak tp yg tak boh gula, buat berlauk dan tabur bawang goreng dan daun sup/bawang!

Yana Shaiful said...

Salam Kak Atie..yana suka jgk kuih kukus bawang ni..wangi jer bau bawang goreng..yana slalu bt dlm acuan kecik2..mkn berdua jer xleh bt byk ^_^

Yana Shaiful said...

Salam Kak Atie..yana suka jgk kuih kukus bawang ni..wangi jer bau bawang goreng..yana slalu bt dlm acuan kecik2..mkn berdua jer xleh bt byk ^_^

HaSue said...

Dah lama peram resepi izah ni tp belum tercuba gak..ni dah save,esok nk cuba..hehe.. Beria jekk

Cik Ina Do Do Cheng said...

macam kuih sum sum berlauk pun ada. belum makan dah terasa bawang goreng ngan lemak santan sedap tu : )

Izan Ishak said...

cam best je kuih ni kak atie...mesti rasanya lemak2 manis gitu kan...

Sheila Shafeareen said...

salam sdp kuih ni dah buat...mmg ank2 akk punnsuka...nak pulak rasa bawang goreng asli....ank akk siap mkn same sos lg....

ekinashikin said...

nti klu ada bhn2 nk try gak la kak atie..hehehe

Ummu Muhammad said...

lame tak makn kueh ni..tgk pun dah terliuq...

nanakimie said...

kalau bawang goreng nana suka mkn dgn mi goreng,xpun mi kari ke..hee....kuih belum penah lg:)

Aida78 said...

nak try buat lah...

Che Rosliza Che mat said...

KUIH NIE MEMANG SEDAP...RAJIN BETUL KAK TIE

Masya said...

pertama kali tgk.. x pernah makan rasanya.. tp kalai talam berlauk selalulah jumpe... dan pernah makan..

Wanieys said...

1st time dtg sini banyak2 resepi...suka3...wanieys suka sangat resepi-resepi masakan ni hehhe...lepas ni akan selalu berkunjung ke sini :)

Cik Anita said...

salam kak..

Ya Allah, nape eh Nita langsung tak tau pasal kuih ni? Ni 1st time Nita dengar.. terkejut rasanya ada kuih camni.. hehe. sedap eh????

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™