Wednesday, April 25, 2012

Gulai Kari Telur Ikan

Salam semua..baru sempat nk buat n3 baru kat sini.Korang apa kabar?Arini atie meng'kari' lagik...telur ikan lak.Tp maaf la atie dah lupa apa nama ikannya..dok ralit bersembang ngan kawan tadi kt pasar.
Sebenarnya jarang jumpa telur2 ikan camni...mmg klu jumpa atie beli jer.Harga?mahai la sikit...tp tingin lak nk mkn telur ikan dak?Pejam mata membelinya...
Kali ini menggunakn resepi yg atie jumpa kat MesraNet...dr Majalah Jelita 1992.Dlm resepi tu menggunakn kuantiti telur ikan yg byk..atie malas nk edit2..klu korang nk cuba pandai2lh adjust ya...cam atie buat arini.
Xsabar nk tggu Mylaling balik keje...makan sama2.Kang mkn sorang,xsedar lak telur ikan habih.Sia2 jer Mylaling jadi batu belah batu bertangkup..hihihi
Jemput makan semua...cicip sikit sorang ya..:D

Gulai Telur Ikan
Sumber: Majalah Jelita Mac 1992


Bahan-Bahan:
600 gm telur ikan
200 gm serbuk kari
20 gm halba campur
50 gm air asam jawa
2 tangkai daun kari
300 gm minyak masak
1 liter santan, daripada sebiji kelapa
4 tangkai cili merah, dibelah empat 4 tangkai cili hijau, dibelah empat
4 biji tomato, dibelah empat
Garam secukupnya
250 gm bawang merah - dihiris halus
150 gm bawang besar - dihiris halus
60 gm bawang putih - dihiris halus
20 gm halia - dihiris halus


Cara:


Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis daun kari dan halba campur sehingga wangi. Masukkan bahan-bahan hiris. Kacau hingga garing. Perlahankan api dan masukkan sedikit air. Kacau lagi hingga pecah minyak. Masukkan air asam jawa, garam dan santan. Biarkan mendidih baru masukkan telur ikan, cili hijau, cili merah dan tomato

31 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

tengah hujan ni..lapar plak tgk..

fieda said...

besonya telur ikan tu...tak pernah mkn saya ni..

IntaNBerliaN said...

sedapnya kak tie.. sy sk telor ikan..

Cendana Kasih said...

salam kak..telo ikan mayong ke tu?? kat KL mmg takde jual...tp kalo sebelah Taiping, banyak la jual kat pasar2.. mungkin tokeh ikan kat sana dah jemu makan telo ikan, sbb tu diorang jual jer... kalo kat KL ni...ampun la nk jumpaaa....

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Atie.. kita bab telur ikan tu suka sangat, lepas tu kita sorang jer pulak yg suka, jadi jaranglah membelinya.. terliur tengok kari telur ikan tu..

|| NaFiRaa || said...

sedapnyeeeee~

CheNamNam said...

teringin gak nak makann...dolu maser kat kg mak selalu gak masak kai telur ikan nehh...but now dah lamer sgt tak makan rasenyer..:)

HALAMANKU said...

Salam wah Kak tie nampak sedap.. erma tak pernah makan telur ikan sebelum ni.. lepak n join lunch sini boleh? he he he

KakAsma said...

Atie,

ada sekali tu hb akak beli laa telur ikan camgini..tapi isinya halus2 gitu.puas mengadjust nak masak aper..bila dah masakkan tak de bentuk langsung telur tu...
hancur jadi cam bubur pekat..hb akak duk gelakkan akak..camner laa tak tau masak..
yelah mana tau nak buat camner.mmg mahalkan telur nie..tula seklai akak masak..minta ampun kalau disuruh lagi..

tapi atie nyer mmg nampak menyelerakan..kena berguru nih!!!

Norzie hany said...

Sedapnya...masa kecil2 dulu selalu makan kari telur ikan ni,skg susah dapat telur ikan.

Qasey Honey said...

sedap tgk kuah gulai tu...tp telur ikan tu QH xmkn la...rugikan...org kata sedap telur ikan tu...

Zie said...

emm dap kan.. tapi zie tak suka telur.... hehe ikan makan lah...

ieda said...

kalau mak saya masak , dia makan sorang kak .. kami tgk je ekekek ;)
saya dan anak2 x pandai makan lauk nie ..

ijayuji said...

Salam kak atie! alaaaaaaaa kita lamaaaa sgt tak mkn telo ikan yg mcm niii, sedapnyer! mmg suke sgt telo ikan :D tp kat sini tak pernah jumpa pulak telo ikan, biasanyer telo ikan jepun tp mahal ler pulak, kecik laks tuu kalau besor takpe jugak ehehe...

kasihredha said...

lama tak mkn...sedapnya.
Biasanya akak goreng kunyit pastu letak bawang dan cili

Ati Masrif said...

teringat masa mengandungkan
farah teringin sgt nk makan
gulai telur ikan..nk masak tak
reti pula..yummmsedap tu atie :)

Qhaifa Nur said...

jakun sebentar....
suka makan telur ikan buat kari tak pernah...
sedapnya....

izan mama mia said...

izan pun suka sangat telur ikan ni tapi jarang nak ada kan..sll bt masak sambal..nt boleh cuba resepi kak atie ni...

Azi said...

sy xmakan telur ikan. Kalau ada telur ikan dalam ikan yang dibeli pun azi terus buang je...

LYAfrina said...

as-salam kak atie..
slamat pagi..moga sihat2 sokmo..

sedapnyer menu kak atie ni..untungkan, dpt memasak utk family...

Nida said...

Kak Atie... peberet saa telur ikan tu... teringat masa duk Terengganu dulu, hampir hari2 duk cari masakan ni.

Masya said...

tak pernah masak telur ikan.. sebab tak tau telur ikan apa yang sedapp...

SeputihSalju said...

tak pernah lg msk telur ikan...nnti boleh sy try... :-)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Yui..
dah habih lar..sok2 k.atie cari lagikk ya :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Fieda..
Mmg sedap,cubalah nanti.Tp telur ikan ni mmg jarang jumpa..mahai la tu.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Intanberlian..
Kiter serupa..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Cendana kasih..
Ya la kot.K.atie dah trrrlupa nam ikannya.Biasa la klu dah berborak..hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

sariYusa..
sama la ngan k.atie..suka mkn telur ikan.sedapkan.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Nafiraaa..
jemput makan..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

CNN...mmg payah jumpa telur ikan skrg.camna?ikan lom sempat bertelor..dah ken atangkap ngan nelayan :D

Cik Anita said...

eh, susah lah nak carik telur ikan! bukan selalu nak nampak kat pasar, ke Nita yang jarang ke pasar entah. hee

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™