Monday, April 2, 2012

Serai Oh Serai.

Salam.Terlbh dahulu,atie nak mengucapkn terima kasih atas ucapan tahniah dr kengkawan tuk anak llaki atie.
Semoga doa yg diiringi akan menjadikn Abang seorang anak yg soleh,seorg hafiz yg merendah diri & sentiasa menegakkn ajaran Islam serta mengamalkn ayat2 suci Al quran yg di hafaznya.InsyaAllah.
Kita citer lain lak ...
Ptg tadi,merajinkn diri mengemas kat belakang umah..bkn luas pon,sekangkang kera je.Dah lama xkemas...cuma upahkn org meracun semak2 jer.
Hasil airtgn atie yg sgt suburrrr..serai!..ada gak daun kari.daun kunyit,daun limau purut & pucuk ubi.
Bila cabut pokok ubi tadi..ada gak isinya tp dah setahun..mungkin dah keras isinya.Malass nk ambik.Serai tu semua atie cabut...sbb habih semak kat belakang tu.
Pastu atie basuh & hiriskn halus2..jemur....klu dikeringkan tahan lama gak.Cuma ada la atie tinggaikn sepokok -dua..tu pon tanam dlm pasu kat belakang.
Lega sbb blkg umah dah bersih & kemas...klu tak mmg sakit mata,bila intai dr tingkap dapo.hikhik

19 comments:

Acik Erna said...

Atie..berbudi ngan tanah ..dapat hasil nya kan.

Citarasa Rinduan said...

wahhhhhhh
kak atie, ayu nak beli 10 kg ya,,
bt paste bandung..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.Erna..tanam masa rajen dulu..hihi
Ada gak tanam tomato..& pokok ulaman tp dah habih hasilnya :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ayu..hihi.Nk biz xleh la..buat mkn sendiri lepas lar :D

Asmara said...

Dah jimat duit sayur. Hehe.. Baguskan berbudi pada tanah. :D
*tahniah utk abang. Moga doa dimakbkan. Amin..

Antan Bertingkah said...

Suburnya serai, pokok serai akak hidup segan mati tak mau...

Izan Ishak said...

wahhh.. bestnya kak atie. banyak tu serainya. izan sejak dok sini takde tanam apa2 pun. tanah pun takde... semuanya main beli aje.

Azi said...

slm akak..
blkang umah azi pn ada pokok serai, tapi xpenah amik sebab semak nak pi..ha3.. dulu masa mak ada daun kari ada, bunga kantan ada..sekarng semua dah tak ada, anaknya malas nak jaga

Amie said...

Assalamualaikum Atie,
Atie buat apa hiris2 serai tu... jakun nak tahu nih.

umiyumi said...

Salam Kak Atie.. nak mintak serai sikit boleh kee.. ehhe.. sebelum tu nak ucap tahniah atas kejayaan anak Kak Atie.. umi tumpang bangga.. iskk bertuahnya Kak Atie :)

Naz / Nadz COSK said...

Wahhh rajin berkebun ni kak Atie...hehehe... Serai tu mmg wajib ada belakang rumah.. Kalau tak, payahnya rasa nak memasak bila nak guna..

|| NaFiRaa || said...

waahhh.. banyak jugak hasilnye.. :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Atie :)
Lama betul tak kemari... biasa lah kalau berbudi ngan bumi.. hasil nyer lumayan..

kakngah said...

banyak stok serai k.atie...
kat sini, kene beli. sebtg seposen :)

LinRosly said...

Assalamualaikum Atie

Wah! bergotong royong membersihkan halaman...bagus3 dapat mengeluarkan peluh tentu rasa badan lebih bertenaga...

Princess Solehah said...

wahh...banyaknya serai kak atie :) nak sikit boleh? hihi. rumah saya tak ada tanam apa-apa pun sebab tanah keras dan liat huhu

fieda said...

rumah saya takder tanah..tak dapat nak berbudi..

Myra Jay said...

Serai ni senang hidup tu yang cepat je dia berkembang..
Takpe kak, serai2 tu letak kat market mesti laku sbb tak semua orang tanam serai ni semua ;D

Cik Rose Cute said...

Cik rose pun nak try jugak tanam....orang-orang tua cakap tak boleh tanam tepi umah,takut gaduh suami isteri hihihi betul ke tidak entahlah....komen blog kak tie nie..guna tab....

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™