Friday, April 20, 2012

Kari Sotong


Salam & selamat tghari semua.Dah bberapa hari atie xtempek masakan kat umah atiekan?Bukan xmasak tp dok trperok jer dlm kamera tu...malas nk transfer ke komputer.
Lgpon...kat umah atie ada kawan...xder la sunyi sgt.Siapa?Anak llaki atie larrrr...dah hampir semggu bercuti kat umah.Antara sbb juga atie jarang ONLINE juga.hihi.
Juadah tghari tuk kami bertiga arini..antaranya kari sotong!.
Asyik masak sambal jer..cam jemu lak.Kita tukar wat kari...sedap kami mkn tgahri tadi.Alhamdulilah.
Jom layan resepi milik yana ni..ada gak yg atie tambah2 sikit....
Jemput makan semua..bismillah.

Bahan-bahan:(sumber:yanaMYR)

6-8 ekor sotong besar
*1 ulas bawang merah
*1 ulas bawang putih
*1 biji bawang besar
*2 hiris halia
2 tangkai daun kari
1sudu makan rempah kurma
Sedikit air asam jawa
Secubit garam
1/2 kiub pati ayam
1 biji cili Merah-belah 2
1 sudu makan cili blend
1 batang kulit kayu manis
(bahan yg bertanda * dimayang)
2 sudu bsr kerisik-atie tambah


Cara-Cara:
1.Panaskn minyak & tumiskn bawang besar.Bila dah naik bau,masukkan kulit kayu manis,bawang putih,bawang merah,halia,cili blend dan daun kari.Tumis hingga naik bau
2.Kemudian masukkan sotong,serbuk kari serta serbuk kurma.Tambah sedikit air jika perlu.Kacau dan tutup tudung periuk selama 1 minit
3.Kecilkn api dan masukkan santan,lada besar dan kuib pati ayam.Kacau hingga mendidih.
4.Masukkan gula & asam jawa secukup rasa.Bagi yg suka tomato blh la ditambah kedlm masakan ini.Boleh lah diangkat & dihidangkan

26 comments:

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

YM pun suka makan kari sotong...nyummy! :D

Watierman said...

Assalam Dik Atie...kan Akak dah dok pelik..org lain ada juga rasa bosannya asyik dok makan sambal tumis jer kan...yang kat umah Akak tak tahu nak bosan ke???Dia orang tak minat sangat dengan kari tu yg susah tu!Akak cop nak yg ada telur tu!!

IntaNBerliaN said...

tak pernah buat lg kari sotong.. biasa tumis or msk merah.. lenkali nk try lah.. :-)

LYAfrina said...

yumm..yum..sedapnyer... lya x pnh g masak kari sotng ni.. biasa buat gulai

LYAfrina said...

yumm..yum..sedapnyer... lya x pnh g masak kari sotng ni.. biasa buat gulai

ummiaisyah said...

salam kak atie..lamanya tak mkn sutun...cik abg tu kalo blk keje bli ikan kt spg tiga asik2 bwk ikan lumi je..takde plak dia nk blikn sutun..hehehe

Kak Aya said...

salam atie..lama betul tak buat blogwalking...datang jengah kari sotong..lapar la pulak ..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

yayan...mmg sedap kari sotong..dpt lak sotong bsr2 :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

K.Watie....dah kesukaan anak2 & HB kena la ikot ya
Lain org lain kesukaannya..sambal tumis pon sodap!

EmbunRosaliza said...

Assalam atie, hari msasa tgk umah atie, dah nak terbuat juga kari sutrun ni, alih2 jadi sambal juga. emmm akk tak pernah buat kari sutun, teringin nak buat tapi sutun xdak pulak huhu. mesti sedapkan, kalo yg kedai mamak tu biasa lah mkn

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Intanberlian...cubalah mmg sedap!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Lya..kari pon sedap gak,pasni try lak ya.Pastu htr kat umah k.atie sikit.hihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

ummiaisyah..kesukaan HB ummiaisyah ikan lumi ya.
Dh lama xmkn ikan lumi..goreng garing2..sedap!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Aya..meh la tumpang mkn kari sutun kat umah atie ni :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Rosa...tu la pasai,kdg2 mmg camtu..elok plan nk buat kari sotong..terusssssssssss jadi sambal lak...
nanti cuba ya..

ieda said...

sedap2 nie kak
mak saya pernah masak
saya x pernah buat layie ..
leh tahan kan akk ;)

MOH KEMBARA said...

Salam Yong,

waahh akak tak penah makan kari sotong, nak try nanti!

Amie said...

Atie dah ada teman di rumah ye... moga tak sunyi lagi,
kari coton tu... ingat lagi Amie pernah cuba resepi ini dari blog Atie, sedap betul & cantiklah pula rupa coton tu Atie...

alinac lover said...

menariks~ tingin yong

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Ieda..mmg nambah2 mkn nasi arini..hihihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Hajjah halima...Cubalah kak,mmg gerenti nambah2 nasi.
Mkn ngan nasi panas..bestttt

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Amie..ala temankn atie lg 2 hari jer pastu nk balik keasrama semula:(
dah cuba ke?mmg sedap kan Amie..potong sotong cam gambar kat atas tu...mengoda rasa :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Alinac lover..cuba jgn xcuba.Mmg sedap!

::CIK LYNN:: said...

waaa...nmpk sdap...dan2 rs tliur...hehe

fieda said...

tak pernah saya cuba buat kari sotong..

fieda said...

tak pernah saya cuba buat kari sotong..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™