Monday, April 9, 2012

Sambal Tumis Sotong

Salam & selamat tghari.Antara juadah tghari yg atie sediakn...sambal tumis sotong.Mudah jer membuatnya..klu pejam mata pon blh jadi gak.hihi.
Ya la ,masa kenduri aritu dah jemu mkn daging & ayam...
arini tingin nk mkn sotong lak.
Tp menu kenduri umah jiran semlm...mmg best.
Antaranya gulai lemak umbut kelapa + udang basah,gulai kari daging,ayam goreng,ikan goreng,daging masak hitam,sayur campur,ikan sepat masin,acarbuah & sambal belacan(yg ni atie yg buat..2 mangkuk bsr...cpt habih!Alhamdulilah).
Pencuci mulutnya lak..bubur kacang.Atie makan sampai 2 mangkuk...(buruk perangai kat umah org..hihi)
Jgn lak korang heran negok sotong atie...
ada yg cantik berkelar..ada yg bolat2.
Mulanya rajen dok mengelar sotong2 tu,pastu penat berdiri kat sinki...potong jer bolat2.Cepat siap..hihi
Jemput makan semua...ambik seketui sorang ya..buat rasa jer :D


p/s:Ada yg bertanya apa maksud 'GEJOBOS' dlm n3 atie aritu.Sebenarnya itu dlm bahasa jawa..maknanya gotong royong umah kenduri/sestgh org panggil rewang.paham ya?dah jadi menantu jawa ni..kena la belajar bahasa ibunda..br la MIL syg.hihihi
Betul tak chikmi,kak ham,Amie?????:D

24 comments:

izan mama mia said...

ish..tentu power sambal belacan atie tu cpt habis..hihihi

sotong mmg feberet...sedap

kasihredha said...

sedapppp....sambal sotong dan udang mmg favourite akak

Cik Rose Cute said...

sedapnya kak tie...perut dah rasa lapar pulak hehehe

hazila said...

Sedapnya menu lauk kenduri tu. Kat sini boring la, balik balik nasi beriyani.Lebih suka lauk lauk kampung.

Ucu Faridah said...

sutun...sedapnya..mana cukup seketul, bagi lah seperiuk..baru real hahaha...

Sheila Shafeareen said...

salam ada sambal tumis sotong yee mmg fv lauk tu...terliuq negoknya...

Acik Erna said...

atie..jangan pejam mata..he he

ieda said...

huwaaaaaaaaaaa saya lapoor balik ...
akak kejammm ! .. ;)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Izan..entah la,blh tahan gak pedasnya.hihi.
Klu ada masak lemak umbut..mesti ada sambal belacan br best.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam k.kasih..poberet anak2 atie gak.Jemput mkn kakkkk

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Rose...marilah singgah kita mkn tghari sama2.Nasi bwk sendirik ya :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam hazila..kat sini mmg menu nya ala2 kampung.Klu msk yg pelik2..kang xder sapa mkn lak..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Ucu..camna nk kasi ucu sepeyok,atie pon msk semangkuk jer :D.Buat rasa2 seketui jadi larrrr..jgn tamakkkk.hikhik

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam sheila..sotong ni jer yg ada kat org jualan tadi.Lgpon dah jemu lak mkn ayam-daging...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Erna..hikhikhik

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ieda...mari kita tukar sambal sotong ngan sambal telur yg ieda masak pagi tadi..aci tak?hihi

kak yon said...

akk pun tak guna perkataan 'gejobos'..biasa guna perkataan 'rewang' aje..

Masya said...

terliur dibuatnya sambal sotong ni..

Kakzakie said...

Kelar ke tak kelar kunyah masuk perut. Menikmati masa dalam mulut lalu tekak aje atie... memang sedap kalau kena nasi lemak nie atie hmmm...

Saya Disini said...

sedapnye..nak sikit

Tihara said...

SAYA PUN TK PENAH DENGO PEKATAAN GEJOBOS..LEH ARR GUNA PASNI..SEDAPNYA SAMBAL SOTONG..MAU BETAMBAH NI KALAO SAYA YG MAKAN :)

Amie said...

Selamat petang Atie,
tentu dah licin sotong bergulung yang cantik tu!
Ha ha hahh... kalau rewang Amie biasa dengar tapi gejobos ni lain sikit, bunyinya macam orang terjatuh masuk lubang aje... he he hehhee tapi pernah dengar juga, dan mungkin Jawa daerah tertentu yang gunakan istilah ini, tak apa..tambah lagi satu kosa kata bahasa Jawa.

HaSue said...

salam kak atie..
Sedapnyer sambal sotong nih.sesuai sgt dgndingkn dgn nasi lemak kn..haish..terliur lak.

anitadiana said...

sedapnya tie..cantik sotong tu...dulu masa ita keja restoren thai pun kena buat mcm tu juga...sekarang ne potong bulat-bulat aje..malas...

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™