Thursday, April 12, 2012

Kuih Kaswi

Salam..& selamat ptg semua.Br ada masa nk buat n3 tuk arini...sbbnya pg tadi mmg sibuk!.G pejabat pos,byr bil2 yg dah diterima.
Pastu beli keperluan dapo dll.
Sebenarnya atie jarang kuar g pekan...biasa klu MyLaling g bandar br ikot.Punya la malas nk kuar...brtangguh2 dr hari selasa aritu..hihi.
Sbbnya klu g bandar...
naik kete tp klu atie nak g pekan...naik moto jer.Tu yg malassssss nk kuar.Jgn xcaya..lesen moto pon xder..tawakkal jer.
Jumpa polis ni..klu kita pakai helmet,dah okey la(polis kat kg larrrr..)Dia tak kan tahan kita...selamatttttt.
Hebat tak atie pandai naik moto?hikhik.Org lain dah pandai naik kete...atie yg naik motor ni nk eksyen lak ya?
Tp rasanya mudah naik moto dr kete....sbb atie takot nk driveeeee(jwpn selamat sbb apa xnak bwk kete..hihi)
Okey la layan kuih kaswi..minum ptg kami arini.
Dh lama tingin nk buat....nk mkn.Biasa tgk kat umah kengkawan jer.Jemput makan ya...

Resepi dr Kak Wan(citarasawan)

Bahan A:-

1 1/2 cwn gula merah
1/2 cwn gula
1 cwn air
2 helai daun pandan-disimpul

Satukan semua bahan , masak atas api sederhana hingga larut, menghasilkan 2 cwn air gula. sejukkan.

bahan B:-
1 1/2 cwn tepung gandum
1/2 cwn tepung ubi
3 cwn air
2 sdb air kapur

Campurkan semua bahan, kacau rata. campurkan dengan bahan A, kacau rata n tapis. tuang kedalam loyang yg di gris dgn minyak. tutup loyang dgn foil n kukus selama 1/2 jam. biar sejuk sebelum di potong. hidangkan bersama kelapa parut yg dicampur dgn sedikit garam.

17 comments:

Saya Disini said...

sedpnye..dh lama xmkn

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Jemput makan.Klu dah tingin..mmmg kena gagahkn jgk membuatnya.hihi

hadina said...

teringin lak nak mkn..mmg dah lama tak mkn.dulu arwah mak biasa agak buat, skrg ni....:(
nnt ada peluang nak try buat lah..

saffiya_aleesya @ echa said...

menariknya minum petang akak ni..ooo akak bwk moto xde lesen ekk hehehe nak kena saman yer hahaha..apa pun salam kenal yer kak..saya singgah n follow sini ;-)

Watierman said...

Assalam Dik Atie....Isssk 2x...nape tak gi ambik lesen tu....Akak ni yg tengok lipas pun jerit pun berlesen...tapi ketelah..naik motor pun penakut macam mana nak bawa lak!!hehe..Apa2 pun respect sebab pandai bawa moto...tapi eloknya tu gi ambik lesen...lagi selamat....bebel2 panjang2...suapkan Akak sepotong kuih tu...ngeee...teringinlak...!

Acik Erna said...

pgi tadi pun acik makan kuih kaswi..beli seringgit 3 ketui..

ieda said...

ekekke akk lebih kurang sama mcm saya , saya x der lesen motor punn , redah je kalau ke bandar nie ekekek ..
sedappp nye akk .. pandai dan rajin akk buat .. saya dah lama x buat kak ;)

Rose Khadijah said...

hmmmm yummmy...rindunye kat kueh tradisional ni..nak balik kg la, soh mak buat!..hhehehhe..

akak,..lame tak singgah blog sy ehh...

Amie said...

Assalamualaikum Atie,
lamanya tak naik motor keliling kampung.....zaman muda remaja dulu memang jadi minah rempit kampung tau!
kuih kaswi tu... teringat bonda selalu buat untuk sarapan kami mask kecik2 dulu... rindunya nak makan air tangan bondaku sayang!

Cik Rose Cute said...

SEDAPNYA KAK TIE...SAYA SUKA...

Zie said...

sukanya kueh ni... emm yum yum

Cik Ina Do Do Cheng said...

lama dah cik ina tak makan kuih kaswi,nampak kelapa atas kaswi tu cam sedap je.

anitadiana said...

tie..kak ita suka kueh ne....tapi tak reti nak buat..he..he tahu makan aje...

Cik Anita said...

salam.

kuih kasui ni nampak simple je cara nak buat dia. tapi bila dah buat susah nak lembut.. kenapa eh? kadang terkeras lah.. hmm

Ucu Faridah said...

suka sangat mkn kaswi tapi malas sangat nak buat...suka yg free jer.hahaha..

IntaNBerliaN said...

sedapnya kak tie... telan air liur saya tgk...huhuu

fieda said...

saya suka jgk kue ni..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™