Monday, April 2, 2012

Lengat Pisang Emas

Salam semua...slmt pagi di hari isnin.Cuaca kat luar arini....hujan lebat.Mmg sedap klu tarik selimut nih!hihi.Terima kasih kpd yg sudi singgah ke blog atie menjak 2-3 hari ni..
Maaf la kunjungan korang blm sempat atie balas.
Hari Jumaat,sabtu & Ahad aritu,mmg hari yg amat sibuk bagi atie.
Kebetulan semlm jiran sebelah rumah kenduri akad-nikah anaknya...yg mana majlis bersandingnya pula pd hari sabtu ni.
Okey la layan dulu juadah minum ptg kami semlm...sebenarnya MyLaling xbape suka lengat pisang ni...wife dia yg beria2 nk makan.hihi.Jadinya ptg semlm,melayan selera atie jer lar.
Daaaa
Bahan-Bahan:(Resepi:Azatie)

12 Biji Pisang Emas-belah 2
1 Cawan Santan
Sedikit Garam
11/2 Sudu Gula
**Campurkan garam & santan hingga sebati

Cara-Cara:

1.Buangkan kulit pisang & belah 2..susun spt gambar diatas,sebelum tu tabur 1/2 gula di dlm loyang/bekas seblm menyusun pisang.
2.Dah siap menyusun pisang,taburkn 1 sdb gula di atas pisang hingga rata..kukuskn sebebtar dlm 5 minit shj.
3.Kemudian tuangkn santan pekat diatas pisang tadi & kukus lg dlm 10/15 minit..hingga nampak pisang layu dlm kukusan.
4.Siap!Simpan lam esbok seblm mkn pon sedap gak.selamat mencuba!

12 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

pg2 dah nmpk bnda yg sedap ni..huhu.

@e_da said...

menarik tak pernah cuba lg ni..

Kakzakie said...

Dalam sibuk-sibuk sempat lagi atie buat ini semua... macam nak rasa je..

Anna Qawina said...

aslmkm kak Atie..wah..kukus ter, takdela penyek je pisang tu kan..menarikni..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam yui..habih larrrr

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salma @eda..masakan org perak ni..org kampung jer :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak zakie..senang jer membuatnya,main campakj2..gitu.hikhik

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Anna..main kukus jer,Jgn lama sgt mengukus.penyek lar nanti.hihi

quinnie said...

sedapnya kak lengat...saya biasa buat letak skit tepung gandum kat santan tu..lain kali boleh cuba cara akak ni pulak..lagi sempoi...hehhehe

CheNamNam said...

sy tak pernah makan macam neh kak..macam pestime dengar..thanks kak kongsi resepi neh nanti leh sayer cuba...:)

hazila said...

Ye la, first time dengar pasal lengat pisang cam ni. Tapi saya suka apa apa yg ada pisang.

fieda said...

tak pernah mkn dan tak pernah dengar lengat pisang..

© Azatiesayang | Templates by : Nurulchumel's Design | All Rights Reserved™